Aj vodiči tak spoľahlivých áut ako napríklad Opel Grandland musia myslieť na výstražný trojuholník. Čo hovoria zákony a ako ho presne umiestniť?
Výstražný trojuholník býva často veľmi podceňovanou vecou. To nemusí mať za následok veľké nešťastie pri nehode ale aj vysoké pokuty. Veľmi dôležité je vedieť ho správne umiestniť. Ak však otvoríte kufor napríklad vášho Opel Crossland, skúste sa najskôr presvedčiť, aký vlastne trojuholník máte v kufri. Samozrejme tam nesmie chýbať.
Nie je vôbec ojedinelou situáciou, že sa na problémy s nimi sťažujú aj certifikovaný slovenský výrobcovia. Ak ste si zabezpečili nový Opel Astra či napríklad Opel Grandland od garantovaného predajcu, malo by byť všetko v poriadku. No nie vždy je tomu tak. Aj keď ide o súčasť povinnej výbavy vozidla, nie vždy spĺňa kvalitatívne parametre. Tie sú určené európskou normou ECE R27. Podľa nej musí byť trojuholník stabilný, odolný voči agresívnym látkam (ako palivá), musí by z povoleného materiálu (pevnosť, odolnosť voči vetru pri špeciálnych testoch) a musí disponovať odrazovými parametrami.
Ak sa vyberiete cestou ušetrenia finančných prostriedkov, môže sa vám v kufri objaviť málo kvalitná pomôcka to je napríklad situácia pri nákupe čínskych „polystyrénových trojuholníkov“, ktoré sú síce lacné, no majú nižšiu svietivosť, rozleptá ich benzín a dokáže ho prevrátiť aj rýchlejší prejazd bicykla.
Poďme však naspäť k podstate témy. Schopnosť dobre postaviť trojuholník vám môže pri výmene kolesa, v prípade nehody či iných nečakaných situáciách dokonca zachrániť život či predísť nepríjemnej kolízii. Jeho úlohou je upozorniť ostatných členov cestnej premávky (hlavne iných vodičov) na hroziace nebezpečenstvo. Ak nie je odolný voči vzduchovej vlne od prechádzajúcich vozidiel, svoje úlohy určite plnohodnotne nesplní. Veľmi dobrou voľbou sú tie s hmotnosťou vyššou ako 1 kilogram, vyvýšenou konštrukciou alebo vybavené kovovými opierkami.
Každopádne má každý vodič, ktorého vozidlo sa stane prekážkou v cestnej premávke, zabezpečiť umiestnenie výstražného trojuholníka v dostatočnej vzdialenosti od miesta prekážky (v čo najkratšom čase). Čo o tom hovorí zákon 8/2009 o cestnej premávke, paragraf 24?
“Vodič vozidla, ktoré je povinne vybavené prenosným výstražným trojuholníkom, je povinný tento trojuholník použiť počas núdzového státia, najmä pri prerušení jazdy pre chybu na vozidle alebo na náklade alebo v dôsledku dopravnej nehody, ak také vozidlo tvorí prekážku cestnej premávky. Vodič je povinný trojuholník umiestniť na okraji vozovky tak, aby ho prichádzajúci vodiči včas a zreteľne videli, a to vo vzdialenosti najmenej 50 m za vozidlom a na diaľnici a rýchlostnej ceste najmenej 100 m za vozidlom. V obci môže byť táto vzdialenosť, ak to vyžadujú okolnosti, kratšia. Ak je vozidlo vybavené osobitným zariadením, ktoré umožňuje výstražnú funkciu smerových svietidiel, vodič je povinný ho použiť aspoň v čase, kým umiestni trojuholník na vozovke.”
Ak sa nebezpečná situácia vyskytne v členitom teréne, umiestnite ho pred horizontom alebo zákrutou. Určite ho neumiestnite do stredu vozovky ale na kraj cesty. Takto sa vyhneme nutnosti zo strany iných vodičov ho obchádzať do protismeru. Takisto predídeme jeho zhodeniu. Nezabudnite ho po odstránení problému zbaliť a zobrať so sebou. Myslíte na to, že nesprávne používanie výstražného trojuholníka nemusí ohroziť váš majetok či zdravie, často prináša nebezpečenstvo aj pre ostatných vodičov. Myslíte na zdravie vás a ostatných a predíďte vysokým pokutám zo strany polície. Nejde o maličkosť. Tak veľa šťastia na cestách a čo najviac najazdených bezpečných kilometrov.